Decalajul orar

jet lag

 

Decalajul orar sau asa zisul „Jet Lag” in limbajul Anglo-Saxon constituie o problema de sanatate publica in crestere avand consecinte socio-economice considerabile si reprezinta un dereglaj al ritmului circadian.

O calatorie rapida cu schimbare de fus orar duce la o disociere intre ceasul biologic si ora locala a tarii in care calatoresti. „Reglarea” la noua ora este realizata cu ajutorul nucleilor suprachiasmatici de la baza hipotalamusului, sub influenta a 4 factori principali: Alimentatia, Activitatea fizica, Lumina si Melatonina.

Simptomatologia apare atunci cand decalajul orar este important si cuprinde diverse asocieri precum astenie, somnolenta pe timpul zilei, dureri de cap, iritabilitate, dificultate de concentrare, insomnie pe timpul noptii, lipsa poftei de mancare si probleme gastrice si intestinale.

Aceste simptome sunt din ce in ce mai importante si mai resimtite odata cu varsta, calatoriilor inspre Est (mai puternic resimtite decat cele inspre Vest), cat si in functie de perioada ciclului menstrual in cazul femeilor.

 

jet lag

Cum sa previi decalajul de fus orar?

 

Cum sa previi?

Mai intai iti las o lista de sfaturi de urmat inainte, pe perioada si imediat dupa zborul cu avionul, si anume:

– Adapteaza-ti cat mai repede modul de viata in functie de noul fus orar (de exemplu, fixeaza-ti ceasul dupa noua ora imediat cand pleci in calatorie).

– Daca ai un eveniment important de sustinut precum o conferinta, o competitie sportiva, negocieri sau intalniri business, atunci incearca sa ajungi in acea tara cat mai devreme posibil (fata de evenimentul pe care il vei avea), tinand cont ca pentru un decalaj de 9 ore sau mai mult, sunt necesare 5 zile pentru adaptare!

– Pe durata zborului, incearca sa te hidratezi bine, fara sa servesti bauturi alcoolice si incearca sa faci putina miscare, chiar daca este destul de dificil in avion.

 

Jet Lag

Cum previn Jet Lag-ul?

 

Odata ajuns la destinatie trebuie sa iti controlezi somnul cat se poate de bine si asta o poti face utilizand cateva sfaturi simple, precum:

Evita locurile insorite si cauta sa stai la penumbra, poarta niste ochelari de soare si o eventuala masca pentru somn.

– Daca stai pentru o scurta perioada in vacanta incearca sa ai mici sieste de-a lungul zilei, insa daca vorbim de o perioada mai indelungata de vacanta aceste sieste trebuiesc evitate cat se poate de mult pentru ca adaptarea la noul fus orar se va face si mai greu.

– Pentru primele zile imediat ce ai ajuns pe noul fus orar incearca sa ai o alimentatie bazata mai mult pe glucide decat pe proteine pentru mesele de pranz si seara, asta daca nu ai probleme de santate ce pot contra indica asta (ex: diabet..).

Evita somniferele cu perioada de injumatatire lunga, iar daca chiar ai nevoie, sunt de preferat medicamente precum Zolpidemul.

– Daca poti intra in posesia unor pastile cu Melatonina (doza maxima de 5mg pe zi, administrate pe cale sublinguala), acestea pot reduce cu pana 50-60% efectele decalajului! Din pacate, efectele pe durata lunga nu sunt cunoscuta si in acelasi timp astfel de medicamente nu se gasesc in Europa.

 

Jet Lag-ul si preventia acestuia

Decalajul de fus orar sau Jet Lag-ul

 

Alte tips and tricks’uri valabile ar putea fi:

Evita pe cat se poate de mult orice produse ce contin amfetamine, cafeina sau alte produse energizante.

– La ora locala a trezirii este indicat sa te trezesti intr-un spatiu bine iluminat, sa eviti umbra si purtatul ochelarilor de soare.

Micul dejun trebuie sa fie mai degraba bogat in proteine decat in glucide.

– Adapteaza-te cat mai mult la mediul socio-cultural local.

 

sursa articol: astrium.com

sursa foto: coastalurgentcarelouisiana.com, misterweekender.com, anewzealand.com, bestadsontv.com


MENIU